Najlepsze sposoby na organizację przestrzeni biurowej - jak utrzymać porządek i zwiększyć efektywność pracy?
Wielu pracowników zauważa znaczną poprawę efektywności pracy po pozytywnych zmianach w organizacji przestrzeni biurowej. Na jakie aspekty należy zwrócić uwagę podczas urządzania biura, tak aby zatrudnieni mogli czuć się w nim komfortowo, a utrzymanie porządku nie sprawiało zbyt dużego problemu?
Aranżacja biura – normy prawne
Przede wszystkim wykluczone jest ustawianie w przestrzeni biurowej większej liczby stanowisk, niż sugerują nam to normy. Na jednego pracownika powinno przypadać nie mniej niż 13 metrów sześciennych przestrzeni, a także co najmniej 2 metry kwadratowe wolnej objętości podłogi. Przepisy te dotyczą pracowników przebywających w biurze przynajmniej 4 godziny dziennie. Podczas organizowania miejsca pracy jest to więc jeden z kluczowych aspektów, jakie trzeba wziąć pod uwagę. Drugie określone przez normy wymogi dotyczą temperatury. Zimą powinna ona wynosić 20-24 stopnie, a latem 20-26 stopni. Przepisy te bezpośrednio wpływają na komfort pracownika, który w jednym pomieszczeniu spędza kilka godzin dziennie.
Nie bez znaczenia pozostaje ergonomia stanowiska oraz jego właściwe oświetlenie. W miejscach pracy często spotkamy się z żarówkami o białych, chłodniejszych odcieniach – mają sprzyjać zwiększeniu koncentracji. Ważną rolę odgrywają też ścianki działowe i wygłuszające, które zredukują hałas, jaki zazwyczaj panuje w przestrzeniach typu open space.
Porządek w dokumentach – wsparcie w codziennej pracy
Przeglądając różne rodzaje mebli biurowych, natrafimy na mnóstwo ciekawych sposobów na utrzymanie porządku w biurze. Problem stanowić mogą przede wszystkim liczne dokumenty w formie papierowej, których nie można przechowywać na nośnikach cyfrowych. Zapoznajmy się więc dobrze z licznymi modelami szafek, szaf zamykanych na klucz, regałów oraz kontenerków. Liczne półki i szuflady sprawią, że będziemy mieć wystarczająco dużo miejsca na to, by nie tylko zmieścić na nich segregatory i pudełka z dokumentami, lecz także tematycznie je posegregować. W ten sposób szukanie właściwego druku lub arkusza zajmie nam tylko krótką chwilę.